Friday, August 6, 2010

Al-Quran sebut kepentingan langit

Salam sahabat sekelian... kali ini saya bawakan pula berkenaan tentang kejadian langit. al-Quran menyebut dalam banyak ayat-Nya berkenaan kejadian dan kepentingan awan. Namun, kita lebih kagum dengan fakta sains yang membongkarnya. padahal al-Quran sudah yang terawal menyebut tentangnya.

Maka, perbincangan ini saya bawakan melalui tafsiran Harun Yahya yang penuh dengan fakta yang terperinci. Sedikit tentang Harun Yahya.


Harun Yahya juga di antara ulama yang membuka mata-mata saintis barat kepada rujukan al-Quran, sumber fakta yang tepat. Harun Yahya atau nama sebenarnya Adnan Oktar, warga Turki merupakan penulis aktif yang mengaitkan kekuasaan Allah secara saintifik. Antara isu yang dikutip di sini ialah, ‘Atap’ yang terjaga dengan baik.

Firman Allah yang bermaksud,

“Kami jadikan langit sebagai atap yang terjaga baik, tetapi mereka berpaling dari tanda-tanda yang ada.”
(Surah al-Anbiya’ 21: 32)

Hampir semua orang pernah melihat permukaan bulan. Strukur permukaan ini tidak rata kerana kejatuhan tahi bintang yang tidak terhitung. Besarnya kawah-kawah yang terbentuk dengan tahi bintang ini merupakan ciri-ciri bulan yang paling khusus. Segala kedudukan angkasa atau tempat tinggal yang didirikan di permukaan bulan tanpa perisai khusus akan berkemungkinan untuk menjadi rata sama dengan tanah. Satu-satunya cara untuk mencegahnya adalah ‘menjaga’-nya dengan berbagai cara.

Perbahasan terperinci ini, hampir tidak pernah kita fikirkan. Disediakan untuk bumi dengan cara semulajadi. Justeru, manusia tidak perlu mengambil tindakan lebih untuk bertahan. Atmosfera bumi menghancurkan semua tahi bintang besar dan kecil yang mendekati bumi, menyaring sinaran yang berbahaya di angkasa dan melaksanakan proses yang penting demi kelangsungan hidup manusia.

Yang lebih menariknya, atmosfera hanya membiarkan masuk sinar-sinar, gelombang-gelombang radio dan cahaya-cahaya yang tidak berbahaya kerana ia merupakan unsur-unsur yang sangat pentingbagi kehidupan. Hanya sebahagian Sinar ultraviolet, yang dibiarkan masuk oleh atmosfera, kerana ia sangat penting untuk fotosintesis tanaman dan untuk kelangsungan hidup semua makhluk hidup. Pancaran ini, yang dipancar dengan dengan sangat kuat dari matahari ke bumi, disaring melalui lapisan ozon atmosfera dan hanya sebahagian yang diperlukan sahaja yang tiba di bumi. Sinar matahari adalah salah satu keperluan hidup yang paling asas.

Ringkasnya terdapat suatu sistem hebat yang berfungsi di bumi yang merangkumi dan melindunginya dari bahaya luar. Di dalam al-Quran, keadaan bumi yang berperisai diungkapkan dengan ayat al-Quran yang bermaksud,

“Kami jadikan langit sebagai atap yang terjaga baik, tetapi mereka berpaling dari tanda-tanda yang ada.”
(Surah al-Anbiya’ 21: 32)

Subhanallah. moga bertambah iman dan syukur ke hadrat Ilahi atas nikmatnya yang tidak terhingga.

1 comment:

  1. TERIMAKASIH ATAS ILMU YG DIBERI AMAT SAYA HARGAI.
    TERIMAKASIH SEKALI LAGI

    ReplyDelete