Friday, July 16, 2010

Hikmah di sebalik kejadian kulit

Assalamualaikum.. Sambung lagi bicara kita tentang nikmat-nikmat Allah yang tidak terhingga ini. kali ini saya bawakan sahabat sekalian tentang nikmat kulit yang merasa. Semoga dengan tafsiran yang sedikit ini oleh al-Zindani, bermanfaat buat sahabat sekelian.

Al-Quran menceritakan bahawa pusat deria terletak pada kulit sebelum ia didedahkan oleh pakar anatomi. Sebelum ini, manusia menyangka bahawa keseluruhan tubuh adalah anggota deria dan tahap deria tersebut adalah sama pada setiap bahagian. Namun begitu, ilmu anatomi moden telah menjumpai fakta baru yang tidak diketahui sebelum ini iaitu pusat deria rasa bagi rasa sakit dan selainnya tertumpu dengan banyaknya pada kulit. Oleh itu, manusia hanya akan merasai sakit cucukan jarum jika ia dicucuk melalui kulit. Namun begitu, al-Quran telah menyebut fakta ini sebelum ia didedahkan oleh pakar penyelidikan perubatan pada kurun ke 20. Firman Allah yangbermaksud,

“Sesungguhnya orang yang kufur ingkar kepada keterangan ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka merasa azab sensara itu, dan (ingatlah) sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, Lagi Maha Bijaksana.”
(Surah al-Nisa’ 4: 56)

Maksudnya, deria yang merasai kesakitan dan keperitan berpusat pada kulit. Jadi, apabila kulit tersebut telah masak hangus, azab neraka akan kurang dirasai. Adakah Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai peralatan penyelidikan tertentu yang tidak dimiliki oleh orang lain? Atau adakah ayat ini adalah antara ayat Allah yang membuktikan bahawa al-Quran merupakan kalam Allah yang diturunkan berdasarkan ilmu-Nya.

Sahabat yang dirahmati sekelian..
Maha Agung Allah yang menjadikan kita dengan nikmat-nikmatnya yang tidak terhitung. Bersyukurla kita.

No comments:

Post a Comment