Sunday, July 25, 2010

Nikmatnya tidur : Tidak ramai yang mensyukurinya

Tidur. Nikmat anugerah Allah untuk kita yang tidak terhingga. Bayangkan jika satu hari sahaja kita tidak lena tidur.. apa akan jadi pada esok harinya???

Pasti semua keje yang dibuat tidak bersemangat dan serba tak kena. Namun sedarkah kita.. berapa ramai sangatla di antara kita yang bersyukur apabila bangun dari tidur yang lena..apatah lagi yang sudi membacakan doa tidur seusai bangun.

Maka, kali ini, saya bawakan tafsiran ayat tentang tidur adalah istirehat.
Firman Allah yang bermaksud:

Seterusnya seorang lagi tokoh yang mentafsirkan ayat-ayat al-Quran berdasarkan pendalilan saintifik iaitu

“Dan Kami jadikan tidurmu untuk istirehat.”
(Surah al-Naba’ 78: 9)

Dr. ‘Aidh bin Abdullah al-Qarni membahaskan 'tidur merupakan kerehatan' seperti yang tertulis dalam karangannya ‘Keagungan Allah'. Tidur adalah makhluk yang menakjubkan dan ianya merupakan saudara sekandung kematian. Tidur dapat menenangkan semua gerakan, merehatkan aqal, menyegarkan perut dan menyegarkan badan. Tidur adalah stesen bagi jasmani dan seluruh anggota badannya untuk berehat. Dengan tidur, maka semua kesulitan dan kerungsingan hidup dapat dihilangkan dan kemudian jasmani dapat bangun dalam keadaan yang kuat dan cergas. Apabila hati telah ditimpa oleh bermacam-macam kesibukan dan fikiran terbebani oleh berbagai perkara yang rumit, maka akan menimbulkan kekalutan dan tekanan, seperti stress sehingga untuk mengubatinya engkau harus tidur. Apabila engkau sedang mengalami stress, maka tidurlah.

Sepertimana firman-Nya bermaksud:

“(Ingatlah) ketika Allah menjadikan kamu mengantuk sebagai suatu ketenteraman daripada-Nya…”
(Surah al-Anfal 8: 11)

Jadi sebagai makhluk, kamu adalah lemah dan memerlukan tidur. Dan di antara tanda-tanda kekuasaan Allah, iaitu kalian pada waktu malam, pada saat itu Allah mengenggam roh-roh kalian dan menghentikan segala pergerakan kalian serta menghilangkan perasaan dan fikiran kalian, sehingga kalian menyedari bahawa kalian hanyalah makhluk yang akan binasa.

Oleh itu, bersyukurlah dengan tidur kita yang masih lena.. tiada siapa pun tahu bila nikmat lena itu akan ditarik.. jangan sampai bila tidur kita sudah tidak lena barula kita tahu rasa untuk mengungkit nikmat lama yang hilang.

1 comment:

  1. Assalamualaikum ustazah... mm, tak dinafikan budak2 kat kolej ni lewat2 tdur suma...huhu.. bila stat kuliah untuk esoknya, bnyk pula yg lewat datang kelas..mm

    ReplyDelete