Wednesday, January 7, 2009

HEBATNYA KALAM YANG AGUNG

Hari ni nak bawakan tentang al-Quran sebagai sumber kepada semua ilmu. Patutnya mula-mula lagi dah masukkan hal ni.. tapi lupa la... renungkanlah bersama-sama.
Al-Quran mengiktiraf dirinya sendiri sebagai kitab yang penuh dengan ilmu, pengajaran dan kebaikan untuk manusia yang tahu mengambil manfaat daripadanya. Banyak ayat al-Quran yang merakamkan perkara sedemikian antaranya ialah, firman Allah s.w.t. yang bermaksud, "Sebuah Kitab yang dijelaskan ayat-ayatnya satu persatu iaitu al-Quran yang diturunkan dalam bahasa Arab bagi faedah orang-orang yang mengambil tahu dan memahami kandungannya.
(Surah Fussilat 41: 3)
Firman Allah s.w.t. lagi dalam kitabNya al-Aziz al-Karim bermaksudnya : "Dan kalaulah tidak kerana limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepadamu (Wahai Muhammad) nescaya berhasillah cita-cita segolongan dari mereka yang bertujuan menyesatkanmu, padahal mereka tidak akan menyesatkan melainkan diri mereka sendiri. Dan juga mereka tidak akan dapat mendatangkan mudharat kepadamu sedikitpun, dan (selain itu) Allah telah menurunkan kepadamu kitab (al-Quran) serta hikmah (pengetahuan yang mendalam) dan telah mengajarkanmu apa yang engkau tidak mengetahuinya. Dan adalah kurnia Allah yang dilimpahkanNya kepadamu amatlah besar.
(Surah al-Nisa’ 4: 113)

Oleh hal yang demikian maka, al-Quran tepat sebagai sumber setiap cabang ilmu yang berguna kepada manusia, antaranya sumber kepada ilmu psikologi. Hanya kerana ilmu psikologi ini muncul awal iaitu pada tahun 384 SM, maka puak Barat dianggap pelopor dalam ilmu ini. Walhal perkara tentang jiwa dan kelemahannya sudah mula disentuh semenjak terciptanya Adam apabila menangnya sifat-sifat mazmuzah dalam diri apabila dihasut oleh godaan Iblis. Firman Allah, mafhumnya : "Setelah itu, maka Syaitan membisikkan (hasutan) kepada mereka berdua (Adam dan Hawa) supaya (dapatlah) ia menampakkan kepada mereka akan aurat mereka yang (sekian lama) tertutup dari (pandangan) mereka, sambil ia berkata, “Tidakkah Tuhan kamu melarang kamu daripada (menghampiri) pokok ini, melainkan (kerana ia tidak suka) kamu berdua menjadi malaikat atau menjadi dari orang-orang yang kekal (selama-lamanya di dalam syurga). Dan ia bersumpah kepada keduanya (dengan berkata), “sesungguhnya aku adalah dari mereka yang memberi nasihat kepada kamu berdua.”

No comments:

Post a Comment