Wednesday, January 14, 2009

Keagungan al-Quran diiktiraf Cendiakawan Barat

Kehebatan al-Quran sememangnya telah lama diiktiraf oleh Cendiakawan Barat. Pada tahun 1982, Keith Moore, seorang profesor di Universiti Toronto, telah menulis sebuah buku berjudul : "The Developing Human, edisi ketiga". Di dalamnya Moore menceritakan kehairanannya dengan 'cerita pertumbuhan embrio di dalam Quran'.


Selepas itu, beliau menulis lagi satu buku yang berjudul "Human Development as described in the Quran and Sunnah" yang amat gemar dipetik petikannya oleh pengikut Sunni.[2] Sumbernya hanya satu iaitu, ayat Quran tersebut yang bermaksud "Kemudian Kami jadikan ‘pati’ air mani (yang disimpan) di dalam tempat yang kukuh.


Kemudian mani itu kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan sepotong daging, lalu sepotong daging itu Kami jadikan tulang, lalu tulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian dia Kami ciptakan makhluk yang lain. Maka Maha suci Allah yang sebaik-baik menciptakan."[3] (Surah al-Mukminun 23: 13, 14) Bukan setakat itu, bahkan al-Quran merupakan sumber kepada segala bentuk aspek keilmuan.

Al-Qur'an diturunkan ketika umat manusia hanya mengetahui sedikit mengenai astronomi, fizik atau biologi yang mengandungi fakta mengenai pelbagai subjek seperti penciptaan alam semesta, manusia, struktur atmosfera dan keseimbangan yang membenarkan kehidupan di atas muka bumi. Dalam al-Qur'an yang diwahyukan 1400 tahun lalu, ketika pengetahuan tentang astronomi masih sedikit, fakta mengenai pengembangan alam semesta telah diterangkan seperti maksud dari firman-Nya : Dan langit itu Kami bina dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya. (Surah az-Dzariyat 51: 47) Edwin Hubble mengatakan, “Perkataan 'langit' yang dinyatakan dalam ayat di atas digunakan dalam banyak tempat dalam al-Quran yang bermaksud ruang angkasa dan cakerawala.

Dalam perkataan lain, al-Quran mendedahkan hakikat mengenai proses pengembangan alam semesta. Dan ini merupakan puncak kesimpulan yang diputuskan oleh dunia sains hari ini.”[4] Lantas, kebenaran al-Quran sebagai kitab yang menjadi sumber kepada semua ilmu di dunia tidak dapat disangkal lagi. Apa yang menjadi pokok perbincangan penulis pada kertas kerja ini ialah bagaimana al-Quran itu menjadi sumber kepada ilmu psikologi yang menjadi satu kepentingan kepada generasi masa kini.

http://www.answering-islam.org/Bahasa/Quran/SainsIslamik.html [3] Tafsir Pimpinan ar-Rahman Kepada Pengertian al-Quran (1968). Kuala Lumpur: Percetakan Nasional Malaysia Berhad. [4] http://www.harunyahya.com/ op. cit.

No comments:

Post a Comment