Thursday, January 29, 2009

Bahasa al-Quran : Bahasa Terpilih

Bukan niat untuk mempertikaikan bahasa lain sebenarnya namun itulah hakikat. Bahasa Melayu contohnya, penelitian terhadap gaya bahasa, corak penulisan, cara penulisan, bentuk ejaan atau apa sahaja seringkali menerima perubahan dari masa ke semasa. Malahan bukan itu sahaja, cara bertutur juga diubah mengikut keadaan semasa katanya. Sebentar di'baku'kan, sebentar lagi diubah kembali kepada asal.
Tidak percaya? Undur sebentar 20 tahun ke belakang. Cuba baca dan faham apa maksud kehendak ayat di bawah.
"akal baginda sangat sempurna, adil dan murah terlalu behena;masyhur limpah anta permana, dikasih oleh mulia dan hina."
Penggunaan kosa kata melayu dulunya disebut 'anta permana' (انت فرمان) bermaksud 'tidak terkira' tidak digunakan lagi waktu ini. Malahan, diyakini 100% kalau tidak diberitahu maksud perkataan tersebut, pasti ramai anak muda kita yang tidak faham.
Perubahan begini sebenarnya bukan berlaku kepada bahasa Melayu sahaja, malahan semua bahasa yang masih ada di dunia termasuk bahasa Latin yang hampir hilang kerana tidak dituturkan.
Begini senario bahasa sebenarnya. kecenderungan untuk hilang ditelan zaman, besar peratusannya sekiranya tidak berubah mengikut masa.
Al-Quran, tidak begitu! Bahasanya kekal dan konsisten selama mula ia diturunkan hinggalah kini. Bagi mereka yang pandai berbahasa Arab, bacalah dari mana-mana bahagian teks al-Quran yang diingini atau di zaman mana pun ia berada, pasti akan difahami kehendak al-Quran dengan baik.
Allah, benar sekali janjimu. al-Quran akan terpelihara sampai akhir zaman itu, bukan sekadar pada tulisannya malahan fahaman tentangnya juga. Aspek pemeliharaan tersebut turut mencakup aspek bahasa yang menjadi alat untuk menyampai dan memahamkan. Agungnya al-Quran!!!

No comments:

Post a Comment