Saturday, January 3, 2009

MUKADDIMAH PENGENALAN

Assalamualaikum teman-teman seperjuangan sekalian...
Blog ini berwajah baru ... setelah lama menyepi daripada bidang penulisan. Bangkit dari kematian blog yang lama. Moga ini akan berterusan dan selamanya membantu diriku untuk terus menulis.
Sebagai mukaddimah dan memang menjadi tema utama untuk mewujudkan blog ini ialah 'Mendalami ilmu al-Quran'.
Oleh itu, salam perkenalan... bingkisan mukaddimah kertas projek bertajuk 'Psikologi dalam al-Quran' saya hidangkan untuk teman-teman sekalian.
Tiada yang berani menafikan al-Quran benar-benar mukjizat dan sumber petunjuk kepada manusia seluruh alam. Meskipun ada, semuanya hanya berani di hadapan namun, akur dan takjub di dalam hati akan kelengkapan kalam Allah s.w.t.. Buktinya banyak, antaranya maklumat yang diberikan di dalam al-Qur'an mengenai tamadun mesir purba mendedahkan banyak fakta-fakta sejarah yang tidak dapat disingkap sehingga akhir-akhir ini. Fakta-fakta ini juga menunjukkan kepada kita bahawa setiap perkataan di dalam al-Qur'an adalah kalam yang telah diturunkan oleh Maha Tinggi lagi Bijaksana.

Haman merupakan satu watak yang namanya disebut di dalam al-Qur'an seiring dengan kalimah Firaun. Watak ini dirakamkan di dalam enam tempat yang berbeza di dalam al-Qur'an. Apa yang mengejutkan, nama Haman tidak pernah disebutkan di dalam kitab Taurat. Kebenaran al-Quran dibuktikan setelah alpabet hiroglifik bangsa mesir berjaya ditafsirkan kira-kira 200 tahun lalu, dan nama Haman ditemui di dalam tulisan-tulisan purba. Misteri hiroglifik mesir purba akhirnya berjaya diselesaikan pada tahun 1799 dengan penemuan sebuah batu bersurat yang dinamakan 'Rosetta Stone' bertarikh kembali pada tahun.[1] Justeru, golongan penganut non-muslim, yang mendakwa bahawa nabi Muhammad s.a.w menulis al-Qur'an dengan menyalin dari kitab Taurat dan Injil ke dalam al-Quran, tidak tepat.

No comments:

Post a Comment