Sunday, July 19, 2009

Kelebihan Susu Ibu : Al-Quran Telah Tunjukkan

Sebelum ni saya berjanji ingin membawakan tafsiran melalui saintifik. kini, saya baru sahaja berpeluang. apa yang dapat saya bawakan kali ini ialah persetujuan sains terhadap fakta al-Quran.
Sebagai umat Islam kita yakin dengan kebenaran al-Quran. walaupun bercanggah dengan fakta sains namun kita yakin al-Quran adalah kebenarannya. ini kerana sains sendiri berubah-ubah penemuannya dari zaman ke zaman. sedangkan al-Quran tetap tegak dan benar. kemungkinan ianya bercanggah dengan fakta pada hari ini tetapi esok kemungkinan akan sama.
Dengan sebab itulah kita melihat sudah banyak fakta sains yang akhirnya tunduk menyetujui fakta al-Quran. Pastinya bagi hamba-hambanya yang mengetahui akan kehebatan al-Quran ini akan bangga kerana bersumberkan kitab yang benar itu. Tetapi ketahuilah... berapa ramaikah sangat yang berbangga itu..?
Di dalam surah al-Baqarah ayat 233 yang bermaksud,

“Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap, iaitu bagi mereka yang hendak menyempurnakan penyusuan itu.”
(Surah al-Baqarah 2: 233)

Islam menggalakkan supaya setiap bayi diberikan susu ibu sejak daripada hari pertama mereka dilahirkan. Banyak kajian membuktikan kelebihan kelebihan susu ibu berbanding susu formula. Susu ibu adalah makanan terbaik untuk bayi sejak ia dilahirkan kerana ia mempengaruhi pembentukan fizikal dan juga mental anak-anak. Menyusu bayi dengan susu ibu adalah langkah penting ke arah perkembangan dan pembesaran bayi yang sihat. Begitu agung Allah, sebaik sahaja bayi dilahirkan proses pengeluaran susu ibu juga bermula.

Kenyataan al-Quran ini (berkenaan penyusuan selama dua tahun) relevan dengan dunia moden pada hari ini. Pertubuhan Bangsa-bangsa bersatu dalam satu kenyataannya menegaskan, “Penemuan terkini menunjukkan pemberian susu ibu sepenuhnya selama enam bulan adalah cara pemakanan yang terbaik untuk bayi. Selepas itu bayi-bayi perlu diberikan makanan tambahan namun pemberian susu ibu itu mesti diteruskan sehingga bayi berumur dua tahun ataupun lebih.

Allah Maha Besar

No comments:

Post a Comment